A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад "Новонадеждинський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області"

ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ. Телефони довіри

ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ

- Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

- Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

- Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;

- Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

- Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 76;

- Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

- Національна поліція України 102. 

ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

Нормативно-правові документи з питань запобігання, протидії домашньому насильству та булінгу

ЗАКОНИ

 

ПОСТАНОВИ

 

НАКАЗИ

 

ЛИСТИ

 

Матеріали для використання в роботі

Про булінг у шкільному середовищі та протидію булінгу в школі

Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.

Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена. Перші публікації в Україні з’явилися 2005 р.

Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.

Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.

Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:

  1. систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
  2. задирство;
  3. фізичні і психічні приниження;
  4. різного виду знущання;
  5. бойкот та ігнорування;
  6. псування особистих речей та ін.

Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній “винахід” — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації.

Дослідники пропонують таку найзагальнішу класифікацію всіх видів булінгу:

  1. 1-ша група — прояви, пов’язані переважно з активними формами приниження;
  2. 2-га група — прояви, пов’язані зі свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених.

Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме:

  1. переслідувач (булі);
  2. жертва;
  3. спостерігач.

У сучасній науці існує декілька підходів до вивчення булінгу. Одні дослідники зосереджують увагу на пошуку й визначенні особистісних рис, характерних для особи булі та його жертви. Інші намагаються розглядати булінг як соціально-психологічний процес.

Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булі, норвезький психолог Д. Ольвеус:

  1. вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють;
  2. вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);
  3. вони не виявляють співчуття до своїх жертв;
  4. якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси:

  1. вони полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі;
  2. вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасній мають низьку самоповагу;
  3. вони схильні до депресії й частіше за своїх ровесників думають про самогубство;
  4. вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками;
  5. якщо це хлопчики, вони можуть бути фізичнослабшими за своїх ровесників.

Ці риси є водночас і причиною, і наслідком булінгу. У той самий час, на думку окремих дослідників, відтворити типовий портрет агресора та жертви неможливо.

Деякі психологи фіксують увагу не стільки на індивідуальних властивостях дитини, скільки на її місці в групі. Ті діти, які активно не включені в групові процеси, тримаються осібно, менш товариські, як правило, є аутсайдерами і їх (інколи більш обдарованих і талановитих) не люблять у групі. У таких випадках знаходиться хтось, хто бере на себе роль виконавця групової волі. У результаті виникає булінг.

Говорячи про спостерігачів (ким би вони не були), учені відзначають такі їх типові характерні риси, як відчуття провини і відчуття власного безсилля.

Практично в усіх країнах булінг більш поширений серед хлопчиків, ніж серед дівчаток, і його жертвами також частіше стають хлопчики. Це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин.

Кажучи про форми прояву булінгу, найбільш типові для хлопчиків і дівчаток, слід зазначити, що якщо хлопчики частіше вдаються до фізичного булінгу (стусани, поштовхи тощо), то дівчатка більш охоче користуються такими формами тиску, як поширення пліток, виключення з кола спілкування. А втім, ця різниця відносна і схоже, що вона зменшується.

Шкільний булінг — явище системне й комплексне. Тому, окрім лікарів, психіатрів, психологів (які займаються зазвичай уже з тими, хто піддався цькуванню та знущанням з боку своїх однолітків і однокласників), до вивчення й профілактики цього явища повинні, безперечно, долучатись учителі, соціальні педагоги, шкільні психологи.

Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України "Про внесення змін до деких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

 

ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПРОБЛЕМАМИ БУЛІНГУ В УКРАЇНІ
Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні Тематика
UNICEF інформування батьків та дітей про булінг та протидія булінгу
Благодійний фонд “Kiddo” протидія булінгу
Громадська організація “Студена” недискримінаційне навчання
Український інститут дослідження екстремізму дитяче насилля
ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ Попередження та подолання насильства в дитячому середовищі
Український фонд “Благополуччя дітей” Вчить дитину захищати себе
Міжнародний жіночий правозахисний центр “Ла Страда-Україна” протидія насильству в сім’ї та школі

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено