Що потрібно зробити вчителю для ефективності дистанційного навчання
Що потрібно зробити вчителю для ефективності дистанційного навчання: практичні поради22:55 11.12.2022
2024/2025 навчальний рік
Рішенням педагогічної ради закладу визначино кількість і тривалість синхронних уроків в день:
1-2 класи: 3 уроки по 20 хвилин;
3-4 класи: 4 уроки по 20 хвилин;
5-6 класи: 4 уроки по 25 хвилин;
7-9 класи: 5 уроків по25 хвилин;
10-11 класи: 5 уроків по 30 хвилин.
Вимоги до освітніх ресурсів та завдань, що використовуються під час застосування технологій дистанційного навчання
№п/п |
Вимоги |
Так |
Ні |
1. |
Зміст завдань, які пропонуються учням, спрямовані на оволодіння ключовими компетентностями |
|
|
2. |
Завдання для учнів містять критерії оцінювання результатів їхнього навчання, що спрямовані на оволодіння учнями ключовими компетентностями |
|
|
3. |
Вчитель використовує освітні ресурси: |
|
|
|
Розробки навчальних занять |
|
|
|
Презентації |
|
|
|
Тести |
|
|
|
Завдання для самостійного опрацювання |
|
|
|
Завдання для підсумкового оцінювання результатів навчання учнів |
|
|
4. |
Завдання, які пропонуються вчителем, сприяють формуванню суспільних цінностей |
|
|
5. |
При використанні освітніх ресурсів учитель дотримується принципів та визначених законом правил академічної доброчесності |
|
|
6. |
Пропонує батькам дітей з ООП покрокові інструкції для виконання запропонованих завдань/вправ |
|
|
Особливості проведення дистанційних уроків фізичної культури
Набуття учнями досвіду діяльності: навчально-пізнавальної, практичної, соціальної; формування в учнів стійкої мотивації і потреби у збереженні й зміцненні свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовленості, комплексного розвитку природних здібностей та моральних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя – основна мета предмету «Фізична культура», актуальність якої примножується в умовах дистанційного навчання . Будь-яка форма дистанційного навчання, яку обрав заклад загальної середньої освіти, збільшує час перебування учнів за комп’ютером у статичному положенні, отже збільшуються ризики погіршення стану здоров’я учнів, загальної фізичної підготовленості тощо. «Фізична культура» – один із не багатьох навчальних предметів, який, фактично, передбачає практичну діяльність учнів на уроці (виконання фізичних вправ, розвиток фізичних якостей, вивчення техніко-тактичних дій різних модулів навчальної програми).
Одна із основних проблем дистанційної освіти предмету «Фізична культура» полягає саме у перенесенні запланованих учителем фізичних вправ, теоретичного матеріалу, спеціальних корекційних вправ, вправ для опанування техніко-тактичної підготовленості учнів з різних модулів навчальної програми з очної форми навчання у дистанційну. Дистанційне навчання для здобувачів освіти з предмета «Фізична культура» доцільно здійснювати відповідно до освітньої програми закладу освіти та календарно-тематичного планування. Воно має бути доступним, безпечним, простим і якісним. Зміст програми дистанційного навчання з предмету «Фізична культура» буде більш якісним, якщо його максимально наповнити корисною освітньою, оздоровчою, навчальною, пізнавально-розвивальною та іншою інформацією.
Структурний аналіз змісту навчальної програми з предмету «Фізична культура», організації навчального процесу з фізичної культури дозволяє виокремити обов’язкові складові уроку фізичної культури:
У вивчені кожного модулю навчальної програми передбачено: теоретичні відомості; спеціальну фізичну підготовку; техніко-тактичну підготовку.
Якість дистанційного уроку фізичної культури залежить від того, наскільки більше вказаних вище структурних елементів уроку фізичної культури вчитель перенесе з очного формату у дистанційний
Орієнтовна структура дистанційного уроку фізичної культури:
Вимоги до ранкової гігієнічно зарядки:
- виконання ранкової зарядки не повинно перебільшувати 10-15 хв.;
- застосовувати прості вправи, які не викликають відчуття втоми;
- загальний принцип побудови комплексу полягає в тому, щоб забезпечити участь основних м'язових груп у русі, що, в свою чергу, активно впливає на роботу внутрішніх органів;
- у комплекс ранкової гігієнічної гімнастики включати вправи на дихання; уникати виконання вправ статичного характеру із значним- обтяженням.
Ранкова гігієнічна гімнастика має особливе значення під час переходу організму людини від стану сну до бадьорості, здатності підвищення тонусу нервової та м'язової систем, працездатності; її потрібно виконувати кожного дня всім учням. Завданням ранкової гігієнічної гімнастики є стимулювання ряду фізиологічних функцій організму, які, під час сну послаблюються, загальмовуються. Це, насамперед, стосується діяльності серцево-судинної і дихальної систем. У результаті проведення ранкової гігієнічної гімнастики швидко підвищується загальний тонус організму, пожвавлюється діяльність серцево-судинної системи, унаслідок чого ліквідуються вогнища застійної, депонованої крові, зокрема, у черевній порожнині. Посилюється функція дихання: збільшується його глибина, поліпшується легенева вентиляція. Покращується також і діяльність шлунковокишкового тракту, нирок, поліпшуються процеси обміну речовин тощо.
Вправи для профілактики плоскостопості: рекомендують виконувати не менше 10-12 вправ для м’язів верхніх кінцівок, спини й живота, що сприяють утворенню м’язового пояса;
вправи для корекції постави виконуються з різних вихідних положень: стоячи, сидячи, стоячи на колінах та колінах і долонях, лежачи на спині й на животі, у висі на гімнастичній стінці;
під час виконання вправ варто нагадувати про необхідність зберігати правильну поставу.
Вправи для розвитку фізичних якостей: перед виконанням вправ – обов’язково виконати розминку;
рекомендується у розминку включити вправи для профілактики плоскостопості та захворювань хребта (які можливо виконати у домашніх умовах).
рекомендуються до виконання тільки ті вправи, які можливо виконати у домашніх умовах (сила, гнучкість, силова витривалість); виконання вправ, які потребують інвентаря та обладнання,- рекомендується позначити *. Це означає, що вправа виконується за наявності інвентаря та обладнання (гирі, гантелі, джгут, еспандер, перекладина та ін.); при розвитку силових якостей рекомендується домінування вправ із власною вагою тіла (менш травмонебезпечні) та ізометричні вправи; при розвитку гнучкості рекомендується уникати вправ, які на тривалий час блокують діафрагму.
Вправи для відновлення після фізичного навантаження: рекомендується виконання до повного відновлення частоти- сердечних скорочень; вправи не повинні бути складними за виконанням; рекомендується виконання у поєднанні з вправами на відновлення дихання; рекомендується виконання вправ під спокійний, відновлювальний музичний супровід.
Вправи на опанування технічної підготовленості: рекомендується планувати тільки ті вправи, які можна виконати у домашніх умовах; якщо у здобувача освіти відсутній інвентар та спорядження для виконання тієї чи іншої запропонованої вправи, рекомендується замінити її на виконання імітаційних рухів (наприклад: імітація техніки штрафного кидку у баскетбольне кільце); акцент на самоконтроль за станом здоров’я під час виконання фізичних вправ.
Також, під час організації та проведення дистанційних уроків фізичної культури, доцільно: використовувати комплекс фізичних вправ максимально- адаптований до можливостей учнів; не ускладнювати комплекси фізичних вправ; використовувати інтернет ресурси з коментарем українською мовою; дозування навантаження (кількість підходів та повторів до виконання кожної вправи); акцентування уваги на можливі помилки під час виконання кожної вправи; використовувати індивідуальний та диференційований підхід- (помічати * вправи, які можливі до виконання в домашніх умовах не всім учням).
Для організації та проведення дистанційного уроку фізичної культури доцільно використовувати добірки відеоматеріалів з їх планування та проведення:
ранкова гігієнічна зарядка (1-4 класи) –-
https://www.youtube.com/watch?v=HK41XBOx9LQ&t=37s, https://www.youtube.com/watch?v=H4p7NFtzC9Q, https://www.youtube.com/watch?v=lrSyOiae2u8&t=468s,
https://www.youtube.com/ watch?v=4Oxoa4mKlUA;
ранкова гігієнічна зарядка (5-11 класи) –-
ttps://www.youtube.com/watch?v=f_1nm-Nik4w&t=48s, https://www.youtube.com/watch?v=WKkMHOL evrM;
вправи для профілактики захворювань хребта –-
ttps://www.youtube.com/watch?v=LlVwePqSh6M, https://www.youtube.com/watch?v=uDZ9qMMI4QM, https://www.youtube.com/watch?v=hGsCHbKRRHs, https://www.youtube.com/watch?v=uFYdhnekTCU&t=3s, https://www.youtube.com/watch?v=UA4vxoG0BLw, https://www.youtube.com/watch?v=veqQNHJHs7E0;
вправи для профілактики плоскостопості –
http://surl.li/mwte,-
https://www.youtube.com/watch?v=EQtcPuou4Sw, https://www.youtube.com/watch?v=ePGtcIgGjxs,
https://www.youtube.com/ watch? v=Elra4kPeyP4;
вправи для розвитку сили –
http://surl.li/mwsy,-
https://www.youtube.com/watch?v=vtV5tCTTz7U, https://www.youtube.com/watch?v=wtd6xURXkOc&t=138s, https://www.youtube.com/watch?v=13LFA1mnQAo, https://www.youtube.com/watch?v=jRnJ2myZoGU, https://www.youtube.com/watch?v=B6XV0zBIw1k;
вправи для розвитку сили (з футболом) –-
https://www.youtube.com/watch?v=HNgXr_ubZS8, https://www.youtube.com/watch?v=5X83AGpyRKo, https://www.youtube.com/watch?v=0hhetzrYYgM;
вправи для розвитку гнучкості –
https://www.youtube.com/watch?-
https://www.youtube.com/watch?v=rPBzPbt91jY, https://www.youtube.com/watch?v=AZB8nWh-LWE, https://www.youtube.com/watch?v=yPJ4tE2yQQ8, https://www.youtube.com/watch?v=dp9cb6EkSCw,
https://www.youtube.com/watch?v=B6XV0zBIw1k, https://www.youtube.com/watch?v=jNrTURJHK Mw&feature=emb_logo;
вправи на відновлення після фізичного навантаження –-
https://www.youtube.com/watch?v=zRwmGnaPjig;
150 фізкультурний комплекс –
https://www.youtube.com/watch?v=UCKyYUfmMdw, https://www.youtube.com/watch?v=Upx3-8-hhkA,
https://www.youtube.com/watch?v=B7mrNqfQz4U, https://www.youtube.com/watch?v=fIJBNBg0eEU.
Фізичні вправи протягом дня забезпечують попередження стомлення, сприяють підтримці працездатності, тощо. Вибір кількості занять фізичними вправами на тиждень залежить, у значній мірі, від мети самостійних занять. Для підтримки фізичного стану на досягнутому рівні досить займатися два рази на тиждень, для його підвищення – не менше трьох разів, а для досягнення помітних спортивних результатів – 4-5 разів на тиждень і більше. Виконання фізичних вправ рекомендується через 2-3 години після прийому їжі. Не рекомендується тренуватися вранці, відразу після сну, натщесерце, а також пізно ввечері . Самостійні заняття фізичними вправами проводяться за загальноприйнятою структурою: підготовча частина (розминка), основна (виконання вправ, основне навантаження) і заключна частина (відновлення організму). Під час самостійних занять фізичними вправами учням варто слідкувати за самопочуттям. У разі виникнення симптомів простудних захворювань заняття потрібно негайно припинити, повідомити про погіршення самопочуття батькам і звернутися до лікаря.
Теоретичні відомості щодо проведення дистанційного уроку з фізичної культури: доцільно переглядати відеоматеріали (історія розвитку- Олімпійського руху, історія розвитку Футболу та ін.) або читати про історію розвитку Олімпійського руху, історія розвитку Футболу та ін.; вивчення теорії доцільно доповнювати посиланням на відео або текстові матеріали, які надає вчитель (рекомендується з цими матеріалами ознайомитись особисто вчителю); тривалість роботи над теоретичним матеріалом не повинна- перевищувати 10-12 хв. (слід уникати тривалих статичних положень); при вивченні теоретичного матеріалу не рекомендується виходити- за межі навчальної програми.
Оцінювання навчальних досягнень
Основною метою оцінювання учнів в умовах дистанційного навчання є не перевірка і контроль, а забезпечення зворотного зв’язку вчителя з учнями. Тому, в організації щоденного освітнього процесу варто надавати пріоритет не поточному, а формувальному оцінюванню, яке передбачає надання учням підтримки, корегування засобів та методів навчання у випадку виявлення їх неефективності. Результати виконаних учнями фізичних вправ самостійно мають використовуватися для відзначення їхніх успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання. Поточне оцінювання вчителі можуть здійснювати в усній і письмовій формах, застосовуючи такі його види: тестування теоретичних знань, практичне виконання комплексу фізичних вправ, вправ на опанування технічної підготовленості з модуля навчальної програми, який вивчається, творчі проєкти (наприклад створення презентації з історії олімпійського руху), усні співбесіди та опитування, тощо.
Кількість робіт, які підлягають поточному оцінюванню та передбачають фіксацію оцінки у класному журналі, під час дистанційного навчання, контроль варто оптимізувати з метою уникнення перевантаження учнів.
Використані джерела:
Дистанційний формат взаємодії суб’єктів освітньої діяльності : методичні рекомендації / за ред. І. В. Удовиченко. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2021. 198 с.
Основи методики самостійних занять фізичними вправами : лекція № 20. URL: https://cutt.ly/GkdGxdv
Науково-методичний посібник «Основи роботи на платформі дистанційного навчання Moodle». URL: https://drive.google.com/file/d/0BLdbyuUizHaQ2ZrR
Для організації самоосвіти педагогів можна користуватися платформами масових відкритих онлайн-курсів, сайтами з навчально-методичним і дидактичним матеріалом.
Серед них : «Prometeus» – один із найбільших проєктів безкоштовної освіти в Україні. На сайті подано курси для підвищення кваліфікації учителів, а також для підготовки учнів до ЗНО – https://prometheus.org.ua/
«Coursera» – портал, що містить онлайн-курси з різних дисциплін, у разі успішного закінчення яких користувач отримує сертифікат про проходження курсу – https://ru.coursera.org/
Шкільне життя – https://www.schoollife.org.ua
«EdEra» – студія онлайн-освіти. На сайті подано онлайнкурси, спецпроєкти, інтерактивні підручники та освітні блоги– https://www.ed-era.com/
«iLearn» – проєкт, створений командою громадської спілки «Освіторія», пропонує вебінари, тести, навчальні курси – https://ilearn.org.ua/
«На урок» – освітній проєкт, що містить розробки уроків, конспекти уроків, тести, методичні рекомендації, матеріали для позакласної роботи тощо – https://naurok.com.ua/
«Всеосвіта» – освітній проєкт, який містить онлайн-курси, вебінари, навчальні матеріали тощо – https://vseosvita.ua/
«ВШО» – Всеукраїнська школа он-лайн – освітня платформа для вчителів та учнів 5-11 класів (відеоуроки, завдання, тести) – https://lms.e-school.net.ua/
«Цікава наука» – Youtube-канал, що пропонує переклад й озвучення науково-популярних та освітніх відео на різні теми з фізики, астрономії, біології, географії та математики – https://cutt.ly/8kwzPS9
«Мій клас» – портал, що містить понад 7000 завдань із 6 навчальних предметів, теоретичний матеріал – https://miyklas.com.ua/
«UROK-UA» – освітній портал, на якому розміщено навчально-методичні матеріали з усіх шкільних предметів для вчителів, зокрема підручники, навчальні посібники, методичні рекомендації, збірники завдань, конспекти уроків, презентації, дидактичний матеріал – https://urok-ua.com/
«МozaBook» – інтерактивний програмний комплекс, що урізноманітнює інструментарій шкільних уроків ілюстраційними, анімаційними та творчими презентаціями. Комплекс є платним для використання, але є можливість завантажити тридцятиденну безкоштовну DEMO версію і спробувати всі функції програми – https://www.mozaweb.com/uk/mozabook
2023/2024 навчальний рік
Уроки під час дистанційного навчання будуть проводитися згідно з чинним розкладом.
Уроки розпочинаються відповідно до затвердженого розкладу дзвінків.
Не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою ліцею, організовується у синхронному режимі – онлайн (решта занять в асинхронному режимі).
Усі навчальні матеріали, завдання до уроків, посилання на відео-уроки, інструкції щодо формату проведення уроку, завдання для самостійної роботи та терміни їх виконання надаються вчителями учням 1-11-х класів — на освітній платформі «Моя школа»
Облік навчальних досягнень учнів 5-11 класів проводиться на платформі «Моя школа», доступ до якої мають усі діти і батьки учнів.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України №1371 від 01.08.2022 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України» в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:
Рішенням педагогічної ради закладу визначино кількість і тривалість синхронних уроків в день:
1-2 класи: 3 уроки по 20 хвилин;
3-4 класи: 4 уроки по 20 хвилин;
5-6 класи: 4 уроки по 25 хвилин;
7-9 класи: 5 уроків по25 хвилин;
10-11 класи: 5 уроків по 30 хвилин.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
15.05.2023 р. № 263
Методичні рекомендації
щодо окремих питань здобуття освіти в закладах
загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні
Забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану
В умовах воєнного стану важливо забезпечити права дітей, які внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації вимушено опинилися за межами України, дітей з неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованих територій на безперервне здобуття освіти; надати можливість українським дітям, які наразі перебувають в інших країнах, продовжити навчатись за українською програмою; сприяти тому, щоб українські діти не втрачали зв'язок з Україною і могли продовжити здобуття освіти в Україні.
Міністерство освіти і науки України рекомендує дітям – громадянам України, які вимушено знаходяться за кордоном, такі варіанти здобуття освіти під час дії воєнного стану:
1) навчатись тільки в закладі освіти країни перебування учня за очною формою;
2) поєднувати навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України, зокрема Державному ліцеї «Міжнародна українська школа», за однією із форм навчання, передбачених законодавством (дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною);
3) навчатися в закладах/класах, які організовано в країнах перебування за ініціативою громадських організацій українців за сприяння органів управління освітою цих країн та місцевої влади і які надають освітні послуги у співпраці з Державним ліцеєм «Міжнародна українська школа» відповідно до укладеного договору;
4) якщо це не суперечить законодавству країни перебування, навчатися тільки в закладі освіти України за однією із форм навчання, передбачених законодавством (дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною).
Звертаємо увагу, що:
За умови відсутності будь-яких відомостей щодо місця проживання чи місцеперебування учнів з числа осіб з неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованих територій, осіб, які вимушено опинилися за межами України, рекомендуємо утриматись від їх відрахування із закладу освіти і зберігати їхні особові справи та результати оцінювання попередніх років у закладі освіти. Звертаємо увагу на необхідність здійснення заходів зі встановлення зв'язку з ними або їхніми батьками, іншими законними представниками.
Під час організації навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування і України, варто враховувати, що вони опановують дві освітні програми одночасно. Це може призвести до збільшення навчального навантаження на дітей та, як наслідок, погіршення їхнього стану здоров'я.
Рекомендуємо закладам освіти, де дистанційно здобувають освіту діти - громадяни України, які очно навчаються в закладі освіти країни перебування, за можливості ужити заходів щодо оптимізації освітнього процесу й урахування результатів навчання з тих предметів, які здобувач (здобувачка) освіти опановує в закордонній школі. Зокрема:
Із метою оптимізації освітнього процесу та врахування в розкладі онлайн-уроків навчання дитини в закордонній школі її батьки, інші законні представники можуть взяти (рекомендовано) в закладі освіти, де навчається дитина за місцем перебування, інформаційну довідку, із зазначенням часу перебування дитини в школі протягом дня, переліку предметів, що вивчаються в навчальному році, особливостями системи оцінювання, яку використовують у закладі освіти, та найвищого і найнижчого балів. Рекомендуємо узгоджувати з батьками (іншими законними представниками) дитини розклад уроків та особливості організації освітнього процесу.
Для зменшення навантаження учні, які одночасно навчаються в закладі освіти країни перебування та в закладі освіти України, можуть бути переведені (за заявою батьків, інших законних представників) на індивідуальну форму здобуття освіти: сімейну (домашню) або екстернат. Переведення здобувачів освіти на індивідуальну форму здобуття освіти може відбуватися протягом навчального року.
Для забезпечення реалізації індивідуальної освітньої траєкторії учнів, відповідно до пункту 7 розділу І Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 12.01.2016 № 8, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2016 р. за № 184/28314, зі змінами) заклад освіти складає графік консультацій, визначає форми, засоби, періодичність оцінювання результатів навчання, у разі потреби для учня (учениці) розробляється індивідуальний навчальний план.
Індивідуальний навчальний план може визначати відмінні від визначених освітньою програмою закладу освіти освітні компоненти, їх послідовність, форму і темп засвоєння учнем. Під час розроблення індивідуального навчального плану пропонуємо враховувати освітню програму і навчальний план закладу освіти, в якому навчається дитина в країні перебування.
Керівник закладу освіти, згідно з пунктом 7 розділу І Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, має ознайомити здобувачів освіти, їхніх батьків, інших законних представників (одного з них) із порядком організації відповідної індивідуальної форми здобуття освіти, зокрема з порядком і періодичністю оцінювання.
Батьки (інші законні представники) можуть надіслати закладу освіти підписаний ними індивідуальний навчальний план або його скановану копію будь-якими засобами зв'язку (факсом, електронною поштою тощо).
Оцінювання результатів навчання
Оцінювання, зокрема підсумкове (тематичне, семестрове, річне), результатів навчання здобувачів освіти може здійснюватися за потреби з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв'язку.
Керуючись нормою Закону України «Про повну загальну середню освіту» (абзац третій частини четвертої статті 14) рекомендуємо оцінювання результатів навчання учнів, які одночасно здобувають освіту в закладах освіти країни перебування та України, із тих предметів, які вивчаються в закордонній школі і відповідають предметам української типової освітньої програми, здійснювати на підставі результатів, отриманих у закордонній школі.
Переведення оцінок, отриманих у закордонній школі у 12-бальну систему у межах автономії заклад освіти здійснює самостійно. Предмети, які діти не вивчали в школі країни перебування (українська, мова, українська література, історія України, географія України, захист України, правознавство), оцінюють вчителі з українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання.
Семестрове оцінювання, залежно від ситуації, можна проводити за результатами: тематичного оцінювання; поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання; підсумкового оцінювання за семестр, що можна проводити, зокрема, у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо з використанням, за необхідності, технологій дистанційного навчання і засобів зв'язку.
Під о час здійснення семестрового - оцінювання рекомендуємо зараховувати всі оцінки, які отримав учень (учениця) упродовж цього семестру (незалежно від форми здобуття освіти), зокрема отримані в закладі освіти за місцем тимчасового перебування (це може бути будь-який заклад загальної середньої освіти, у тому числі й приватні заклади освіти, в Україні чи за її межами).
За рішенням педагогічної ради під час оцінювання дозволяється враховувати результати навчання із відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.), отримані учнями у позашкільних закладах освіти.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок (Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів з загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України 03 червня 2008 року № 496). Звертаємо увагу, що річна оцінка не обов'язково є середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки може враховуватися динаміка особистих результатів навчання учня (учениці) з предмета та сформованість у нього (неї) уміння застосовувати набуті знання.
За відсутності в учнів із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за І семестр річне оцінювання можна здійснювати за результатами ІІ семестру.
За відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за ІІ семестр річне оцінювання може здійснювати за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в І семестрі (за його наявності). Заклади освіти, у яких тимчасово навчались учні з числа тимчасово переміщених осіб, можуть видавати їм інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем та результатів оцінювання. Крім того, для проведення семестрового та річного оцінювання здобувач (здобувачка) освіти може надати інформацію з електронного журналу і щоденника, зокрема електронного, із попереднього або тимчасового місця навчання.
За рішенням педагогічної ради закладу, затвердженого відповідним наказом, семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів може здійснюватися не за 12-бальною шкалою, а за двобальною («зараховано»/«не зараховано») у випадках:
Річне оцінювання може бути проведено перед початком навчального року, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв'язку. В окремих випадках річне оцінювання може здійснюватись упродовж І семестру наступного навчального року.
Оцінювання учнів, які здобувають освіту за однією з індивідуальних форм (сімейною, екстернатною) здобуття загальної середньої освіти, організується згідно з Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 12.01.2016 № 8, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2016 р. за № 184/28314 зі змінами.
Відповідно до чинних нормативно-правових актів (Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України 03 червня 2003 року № 496; Порядок переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30 липня 2015 р. за № 924/27369, зі змінами) і семестрова, і річна оцінки можуть підлягати коригуванню.
Зарахування до закладу освіти. Переведення на наступний рік навчання. Зарахування результатів навчання.
В умовах воєнного стану особливо важливо забезпечити права учнів на продовження здобуття освіти, зокрема, в установленому порядку перевести їх на наступний рік навчання, видати свідоцтва досягнень або табелі навчальних досягнень та документи про здобуття освіти.
Зарахування дітей до закладу освіти здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 264/32016 (далі - Порядок). Згідно з пунктом 6 Порядку зарахування дітей до закладу освіти, у тому числі до І та 5 класів, здійснюється, як правило, до початку навчального року. В умовах правового режиму воєнного стану рекомендуємо у необхідних випадках приймати заяви батьків та інших законних представників для зарахування дітей, у тому числі до 1 та 5 класів, без дотримання терміну 31 травня.
Усі діти, які вимушені були змінити місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, після повернення в Україну зараховуються до закладів загальної середньої освіти України (у ті, де навчались до вимушеного переміщення, зокрема за межі України, або в інші заклади загальної середньої освіти України).
Зарахування дітей, які вимушено опинилися за межами України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації, до закладу освіти згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 28 березня 2022 року № 274 здійснюється на підставі заяви (поданої особисто, електронною поштою або будь-яким іншим зручним для заявника способом) одного з їхніх батьків чи інших законних представників.
При визначенні класу, до якого має бути зарахована дитина, рекомендуємо зараховувати результати попереднього навчання на підставі інформаційної довідки, яка підтверджує навчання в країні перебування.
Бажано, щоб довідка містила таку інформацію:
Довідку зберігають в особовій справі учня (учениці).
Керуючись абзацом третім частини четвертою статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рекомендуємо учням, які навчались тільки в закладі освіти країни перебування за очною формою, зараховувати результати навчання з тих предметів, що передбачені і навчальним планом закладу освіти країни перебування, і навчальним планом української школи.
Дітям, які, перебуваючи за кордоном, не вивчали предмети, передбачені українськими освітніми програмами, або в них відсутня інформаційна довідка, яка підтверджує навчання, згідно з частиною п'ятою статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» надається можливість пройти річне оцінювання до початку навчального року. Форму проведення оцінювання обирає заклад освіти. Річне оцінювання може здійснюватись із використанням технологій дистанційного навчання та засобів зв'язку з дотриманням принципів академічної доброчесності. В окремих випадках можливе проведення річного оцінювання протягом навчального року.
У випадку навчання в закладі освіти країни тимчасового перебування й одночасно в закладі освіти України (за дистанційною, сімейною (домашньою) або екстернатною формами), зокрема в Державному ліцеї «Міжнародна українська школа» або в закладі освіти, який є його партнером, визнання результатів навчання (річне оцінювання) не потрібне. Переведення на наступний рік навчання здійснюється в установленому порядку.
Також, відповідно до абзацу третього частини четвертої статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту», не потребують окремого визнання закладом освіти результати навчання, отримані дітьми у закладах освіти країн тимчасового перебування, де впроваджувались українські освітні програми. Після повернення в Україну ці діти зараховуються до закладів освіти і переводяться на наступний рік навчання в установленому порядку на підставі результатів оцінювання, проведеного закладом освіти країни тимчасового перебування, за умови надання інформаційної довідки про підтвердження навчання.
Діти, які проживають або проживали на неконтрольованій території, території населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованій території і не мали можливості протягом понад шести місяців навчатись за однією з форм здобуття освіти, поновлюються в закладі освіти, учнями якого вони були, або зараховуються до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з батьків / законних представників (пункт 7 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання). Рекомендуємо провести для таких учнів предметні діагностичні роботи за попередній рік навчання і здійснити підсумкове річне оцінювання протягом І семестру.
Оцінювання діагностичних робіт необов'язкове, водночас, за рішенням закладу освіти оцінювання може здійснюватися як за 12-бальною, так і за 2-бальною («зараховано» / «не зараховано») шкалою. За результатами діагностування заклад освіти розробляє індивідуальні програми коригувального навчання, спрямовані на підготовку дітей до річного оцінювання за попередній рік навчання та організації подальшого освітнього процесу. Для організації коригувального навчання рекомендуємо використовувати додаткові години, передбачені освітньою програмою закладу.
Учні 1-10 класів можуть бути не переведені на наступний рік навчання та залишені для повторного здобуття загальної середньої освіти в тому самому класі на підставі письмової заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників.
Рішення про переведення учня до наступного класу приймається педагогічною радою відповідного закладу загальної середньої освіти.
Під час переведення на наступний рік навчання або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням, яких було зараховано до першого класу в 2018 році та наступних роках, видається свідоцтво досягнень, учням інших класів за рішенням закладу освіти видається табель навчальних досягнень або свідоцтво досягнень.
Вважаємо за необхідне застосовувати індивідуальний підхід до кожного учня/учениці, гнучко використовувати відповідні процедури в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.
Отримання документів про здобуття освіти
Свідоцтво про здобуття певного рівня загальної середньої освіти єдиного державного зразка України видається дітям, які перебуваючи за межами України здобували освіту в українському закладі освіти, що має ліцензію на провадження освітньої діяльності.
У разі завершення здобуття базової або повної загальної середньої освіти в закладах освіти інших держав і отримання учнем/ученицею відповідних документів застосовується процедура визнання документів про освіту, яка здійснюється в установленому законодавством України порядку.
Учням випускних класів, які навчались у закладі освіти країни перебування, проживають або проживали на неконтрольованій території, території населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованій території, та за певних обставин не отримали документ про здобуття освіти відповідного рівня, надається можливість пройти підсумкове (річне) оцінювання в одному з українських закладів освіти як екстернам і отримати документ про освіту українського зразка. Екстерн може пройти оцінювання за один або кілька класів у межах одного або декількох рівнів повної загальної середньої освіти протягом одного навчального року.
Видача характеристики за місцем навчання
Відповідно до Закону України «Про освіту» заклади освіти наділені автономією, що полягає в їх самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом.
У межах автономії закладів загальної середньої освіти при організації документообігу можлива видача довідок (характеристик) на здобувачів освіти на прохання батьків, зокрема тих, які перебувають у конфлікті; правоохоронних органів; інших підприємств, установ та організацій (у разі, якщо отримання такої інформації можливе за законом) із дотриманням вимог щодо порядку ведення документування, визначених Інструкцією з діловодства у закладах загальної середньої освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України 25.06.2018 № 676, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 р. за № 1028/32480.
Генеральний директор
директорату дошкільної, шкільної,
позашкільної та інклюзивної освіти Олег Єресько
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти
Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти
Лист МОН №1/9-609 від 02.11.2020р "Щодо організації дистанційного навчання"
Нормативна база щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти із застосуванням технологій дистанційного навчання
1. Закон України «Про повну загальну середню освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463- 20#n984.
2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540-20#Text.
3. Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 року за № 703/23235 зі змінами і доповненнями, внесеними наказами МОН України від 01 червня 2013 року № 660, від 14 липня 2015 року № 761 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703- 13#Text. 8
4. Методичні рекомендації щодо встановлення гнучкого режиму робочого часу (ГРРЧ), затверджені наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 04 жовтня 2006 року № 359 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dtkt.com.ua/show/2cid04507.html.
5. Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0063588-01#Text.
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARSCoV» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-%D0%BF#Text.
7. Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2020 року № 406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СOVID-19» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannyaposhirennyu-koronavirusu-s-ovid-19.
8. Лист Міністерства освіти і науки України від 17 березня 2020 року № 02-5/202 «Про умови та оплату праці працівників закладів освіти і науки під час карантину» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-umovi-ta-oplatu-praci-pracivnikivzakladiv-osviti-i-nauki-v-umovah-karantinu.
9. Лист Міністерства освіти і науки України від 23 березня 2020 року №1/9-173 «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-vzakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-pid-chas-karantinu.
10. Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 21 травня 2020 року № 25 «Тимчасові рекомендації щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/ldNc928.
11. Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 30 липня 2020 року № 42 «Тимчасові рекомендації щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/UdNQjD4. 9
12. Лист Міністерства освіти і науки України від 05 серпня 2020 року № 1/9-420 «Щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/hfwNEip.
13. Лист Міністерства освіти і науки України від 30 липня 2020 року № 1/9-411 «Щодо організації роботи закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/dfwMLsU.
14. Лист Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2020 року № 1/9- 219 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти під час карантину» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/cfw1TGz.
15.Лист Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2020 року № 1/9- 269 «Щодо відновлення діяльності закладів дошкільної освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/Vfw0xi1.
16. Лист Міністерства освіти і науки України від 29 травня 2020 року № 1/9- 292 «Щодо організації роботи закладів позашкільної освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/Dfw021L
17. Лист Міністерства освіти і науки України від 22 липня 2020 року № 1/9-394. «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/qfw25Km.
18. Лист Міністерства освіти і науки України «Методичні рекомендації 2020–2021 навчальний рік» від 11 серпня 2020 року № 1/9-430 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/Vfw3
Що потрібно зробити вчителю для ефективності дистанційного навчання
Що потрібно зробити вчителю для ефективності дистанційного навчання: практичні поради22:55 11.12.2022